Ohjelmointi ja LEGO veso-päivä kunnille ja kouluille

Ohjelmointi ja LEGO veso-päivä kunnille ja kouluille

Tilaa meiltä kunnallesi tai koulullesi räätälöity veso-päivä ratkaisu, joka pohjautuu Suomessa käytetyimpiin ohjelmoinnin opetuksen ratkaisuihin.
Veso-päivässä hyödynnetään avoimia ohjelmoinnin työkaluja ja LEGO Educationin Mindstorms ja WeDo 2.0 ratkaisuja. Veso-päivän tarkoitus on tarjota opettajille ja rehtoreille mahdollisimman hyvä kattaus monipuolisista työtavoista, joilla teknologia ja ohjelmointi tuodaan osaksi opetusta.

Veso-päivä voidaan helposti koota päivän pituisista eri kokonaisuuksista, osallistujien määrän ja taitotason mukaan. Kouluttajina toimivat opettajat, jotka osaavat antaa parhaat vinkit kuinka teknologia saadaan sujuvasti osaksi koulun arkea.

Rakenna kuntasi tai koulusi oma veso-päivä seuraavista kokonaisuuksista:

Ohjelmoinnin alkeet ensikertalaiselle

Koulutuksessa pääset hyppäämään ohjelmoinnin maailmaan ja tutustumaan mistä ohjelmoinnissa on kyse ja millaisia ohjelmoinnin kieliä ja työvälineitä opetukseen on tarjolla. Tavoitteena on taata osallistujille peruskäsitys ohjelmoinnista, sen merkityksestä ja mahdollisuuksista. Lisäksi käydään läpi ilmiön taustoja ja vastataan seuraaviin kysymyksiin: Miten ohjelmointi näkyy opetussuunnitelmassa? Miten ohjelmointia voi opettaa? Mitkä ovat ohjelmoinnin mahdollisuudet ja tavat koulussa?
Tässä toiminnallisessa koulutuksessa pääset itse kokeilemaan ohjelmointia suomalaisessa opetuksessa käytetyillä helpoilla ohjelmoinnin kielillä ja työvälineillä.

***

Ohjelmointia alakoulussa

Tässä koulutuksessa sukelletaan syvemmälle ohjelmoinnin maailmaan ja tehdään harjoituksia jotka soveltuvat alakouluun. Koulutuksessa opit hyödyntämään erilaisia suosituimpia ohjelmoinnin kieliä ja työvälineitä alakoulun opetuksessa. Lisäksi käydään läpi ohjelmoinnin oppimistehtäviä jotka soveltuvat eri oppiaineisiin, ja joita opettaja voi heti hyödyntää omassa opetuksessaan.

Koulutus perustuu tutustutaan etukäteen tilaajan kanssa sovittuihin yleisimpiin ohjelmointikieliin, muun muassa Scratch Jr, Scratch sekä valikoituihin kuvake- ja tekstipohjaisiin ohjelmointiympäristöihin.

***

Ohjelmointia yläkoulussa ja lukiossa

Tässä koulutuksessa opit hyödyntämään erilaisia suosituimpia ohjelmoinnin kieliä ja työvälineitä yläkoulun opetuksessa. Lisäksi käydään läpi ohjelmoinnin oppimistehtäviä jotka soveltuvat eri oppiaineisiin, ja joita opettaja voi heti hyödyntää omassa opetuksessaan.

Koulutuksessa tutustutaan etukäteen tilaajan kanssa sovittuihin yleisimpiin tekstipohjaisiin ohjelmointikieliin, muun muassa JavaScript, C-kieli tai Python sekä valikoituihin kuvakepohjaisiin ohjelmointiympäristöihin.

***

LEGO Education WeDo 2.0. -robotit opetuksessa

Koulutuksessa tutustutaan ja opitaan hyödyntämään WeDo 2.0. robottiympäristöä opetuksessa, toiminnallisten harjoitusten avulla. WeDo.2.0.soveltuu perusopetuksen 1.-4. vuosiluokkien ohjelmoinnin, matematiikan ja luonnontiedon oppitunneille. WeDo 2.0. robottiympäristössä voidaan toimia sekä LEGO Educationin oman graafisen ohjelmointikielen että Scratchin avulla.

***

LEGO Education Mindstorms -robotit käyttöönotto ja perusteet

Tässä koulutuksessa tutustutaan LEGO MINDSTORMS Education EV3 -robottien rakentamiseen ja ohjelmointiin. Ohjelmointiin käytetään EV3- ohjelmaa, joka on havainnollinen graafinen ohjelmointikieli, joka perustuu teollisuudessa laajasti käytettyyn LABVIEW -ohjelmointiympäristöön. Koulutuksessa tehdään toiminnallisia harjoituksia ja osallistuja saa mukaansa yksinkertaisia oppituntitehtäviä.

***

LEGO Education Mindstorms robotit tiedeaineiden opetuksessa (matematiikka, fysiikka ja kemia)

Koulutus tarjoaa robottien kanssa edistyneemmille opettajille kattavan matematiikkaan ja ohjelmointiin, kemiaan ja/tai fysiikkaan liittyvän kokonaisuuden, joka on rakennettu LEGO Mindstorms -robottien ympärille. Koulutus tukee opetussuunnitelmaa avaamalla opettajalle ovet laaja-alaisiin oppimiskokonaisuuksiin mahdollistaen ohjelmoinnin integroimisen oppiaineisiin, mutta tarvittaessa myös yhden aineen opettamisen. Koulutuksessa keskitytään toiminnalliseen työskentelyyn LEGO Mindstorms -robottien ja ohjelmoinnin parissa, mikä samalla kehittää opettajien ohjelmointiajattelua.

Välineet

LEGO Education veso-päivä koulutukset soveltuvat jo välineitä hankkineille kunnille tai kouluille. Tiedustele Tevellalta lisää välineistä ja niiden hankkimisesta Tommi Ollikainen, tommi.ollikainen@tevella.fi, 050- 418-0549, www.tevella.fi

Tiedustelut 

Kysy lisää ja tilaa räätälöity veso-päivä! Ole yhteydessä Educode tiimiin lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info.educode@edita.fi tai jätä tarjouspyyntö www.educode.fi sivujen kautta.