Kalle Mannisen 10 vinkkiä uudenlaiseen opettamiseen

Koulumaailma on valtavien muutosten kourissa eivätkä vanhat opetusmenetelmät enää riitä. Uusi opetussuunnitelma on voimassa ja digitaalisuus puskee voimalla. Asennemuutosta vaaditaan sekä opettajilta, oppilailta että oppilaiden vanhemmilta. Lue Educode-kouluttajana toimivan hämeenlinnalaisen Kalle Mannisen vinkit uudenlaiseen opettamiseen.

Opettaja on suuren vastuun edessä kun opettaa ihmisiä, jotka osaavat itse aktiivisesti ottaa selvää asioista. Samalla pitää antaa oppilaille eväät, joiden varassa he pärjäävät missä ammatissa tahansa ja kenties ammatissa, jota ei tämän hetken maailmassa vielä ole.

Uskaltaako opettaja tehdä niin kuin täytyy miettimättä ulkoisia asioita tai paineita? Onko rohkeutta tehdä tavalla, jonka kokee oikeaksi?

Rohkea kameleontti ei vähästä hätkähdä

Kalle on yksi opettajista, joka on tarttunut haasteeseen tosissaan ja hän on löytänyt uuden vaihteen omaan tekemiseen. Hänen mukaansa uusi opettaja pystyy sopeutumaan 200 kertaa päivässä vaihtuviin tilanteisiin. Uusi opettaja on rohkea kameleontti, sopeutumiskykyinen yksilö, joka ei hätkähdä suuriakaan muutoksia.

Kukin opettaja muuttuu ja uudistuu omassa tahdissaan. Ennenkään ei tehty huonosti, mutta nyt oppimisesta pitäisi yrittää tehdä entistä mielenkiintoisempaa ja hauskempaa. Enemmän pitää olla hulluttelua ja uskallusta asettua itse oppijan asemaan.

Seuraavat Kallen vinkit auttavat toimimaan uudella tavalla ja opettamaan toisin:

1. Nauti virheistä
On aika lakata pelkäämästä. Opettajat ovat muutoksen avainhenkilöt. Nyt on aika asettua oppijaksi ja sietää vuosia jatkuvaa muutosta, aikaa, jolloin mikään ei ole valmista ja takaiskuja tulee. On muutettava koko ajattelutapaa ja suhdetta työhön.

2. Tartu opetussuunnitelmaa sarvista
Alista se palvelukseesi, ja sen jälkeen et enää mieti, mikä osa opetussuunnitelmaa jäi taas liian kevyelle käsittelylle.

3. Poista opettajan salatut pelot
Suomalaisen peruskoulujärjestelmän haaste on hieman liiallinen oppikirjasidonnaisuus.
Emmekö me salaa ajattele, että asioita ei ole opetettu, jos oppilaan tehtäväkirjaan on jäänyt tyhjiä sivuja? Tai vähintään pelkäämme, että huoltajat ajattelevat niin ja ottavat yhteyttä!

4. Suorista selkä ja nosta leuka ylös, opettele rocktähti-asennetta
”Minä olen tehnyt parhaani”. Terve itseluottamus on asia, jota voi vahvistaa joka päivä.

5. Asetu oppijaksi
Tee työssäsi joka päivä jokin pieni asia toisin ja kokeile erilaisia uusia tapoja oppijoiden parhaaksi.
Opettajalle parhaan tunteen antaa se, kun saa oppijalta omaa työtään helpottavan vinkin esim. digiasioissa.

6. Luo välittävän ja luotettavan ihmisen elämisen mallia
Koulunkäynti on elämisen ja työnteon harjoittelemista. Opettaja voi toimia näissä asioissa mallina joka päivä. Koulu on nyt jos koskaan antamassa terveen, tasapainoisen, välittävän ja luotettavan ihmisen elämisen mallia.

7. Löydä sisäinen yrittäjyys
Johda itseäsi kohti yhä laadukkaampaa tekemistä. Sisäinen yrittäjyys saa opettajan sitoutumaan työhönsä voimakkaasti.

8. Ota käyttöön ihmiseltä ihmiselle -malli
Me olemme kaikki koulutyössä palvellaksemme toisiamme. Ilman titteleitä ja hierarkioita. Kun tämän oivaltaa, katoaa elämästä monta ahdistavaa mörköajatusta.

9. Älä piiloudu kouluinstituution taakse
Vasta ihmisenä opettaja kasvaa täyteen mittaansa. Kun tapaamme huoltajia ja keskustelemme oppijoiden koulunkäynnistä, paras tapa on kohdata ihminen ihmisenä. Jäykkyys kohtaamisessa poistuu ja on mahdollisuus saada aikaiseksi jotakin oppijan tulevaisuutta edistävää ja vahvistavaa.

10. Rajaa työvastuu työajalle
Pidä huolta itsestäsi äläkä lähettele Wilma-viestejä myöhään illalla.

Kallen sanoin kiteyttäen:
”Kun opettaja luottaa omaan itseensä, tekemiseensä ja näkemykseensä, ei hänen
ammatti-identiteettinsä enää roiku sen ohuen narun varassa, jonka muut punovat. Vasta vahva itseluottamus mahdollistaa sen, mistä uusi opettajuus voi alkaa – vapauden.”

Tutustu Kallen Uusi opettajuus -koulutukseen tästä